
L’Hospital Universitari de Bellvitge està portant a terme l’estudi Previmed (Prevenció amb Dieta Mediterrània), el més important del món sobre la influència de la dieta mediterrània sobre la salut cardiovascular i la salut general.
El Dr. Xavier Pintó, coordinador de la Unitat de Lípids i Risc Cardiovascular de l’Hospital de Bellvitge, és l’encarregat de dirigir l’estudi on hi participen centres d’arreu de l’Estat Espanyol i on es preveu que s’hi inclouran unes 10.000 persones a les quals es farà un seguiment d’almenys tres anys.
Per participar-hi cal tenir una edat entre 55 i 80 anys els homes i entre 60 i 80 anys les dones. A més d’aquest límit d’edat, cal ser diabètic o bé tenir tres o més d’aquests factors de risc: tabaquisme actual o exfumadors recents, hipertensió, colesterol alt o amb tractament, sobrepès o obesitat, o història familiar de primer grau de cardiopatia isquèmica precoç (atac de cor abans dels 55 anys en els homes i de 65 anys en les dones). Per altra banda, cal no haver patit cap episodi isquèmic ni estar afectat de malalties greus.
Els participants són inclosos aleatòriament en tres grups diferents. El primer grup segueix una dieta baixa en greixos, el segon una dieta mediterrània amb un suplement d’oli d’oliva, i el tercer una dieta mediterrània amb suplement de fruits secs. A banda de seguir la pauta d’alimentació, els participants han d’acudir cada tres mesos a una reunió amb la nutricionista i fer-se una anàlisi de sang un cop a l’any.
Els beneficis de la dieta mediterrània es van intuir per primera vegada quan es va constatar que els habitants dels països mediterranis tenien l’esperança de vida més alta del món i una de les taxes de cardiopatia isquèmica més baixes. Altres estudis posteriors van confirmar que un alt grau d’adherència a aquesta dieta s’associa a una reducció de la mortalitat global i de la mortalitat cardiovascular.
| Podeu consultar els recursos que ofereix el CRAI sobre alimentació a la guia general de Ciència i Tecnologia dels Aliments o bé a la subguia temàtica de Medicina: Malalties del sistema endocrí i de la nutrició. | |
























Comentaris Recents